Als Virtueel Assistent heb je te maken met veel verschillende online tools; ik zet mijn favorieten op een rij.
Door mijn werk als Virtueel Assistent heb je met diverse opdrachtgevers te maken, waardoor ik ontzettend veel verschillende online programma’s en apps tegen komen. Iedere ondernemer heeft zo zijn voorkeuren en zul je overal een beetje van op de hoogte moeten zijn. Maar een kijkje in de keuken heeft mezelf ook ontzettend geholpen om mijn werk wat beter te kunnen organiseren.
Macbook
Mijn MacBook Air staat uiteraard op nummer 1! Zonder, ben ik nergens. Hij is klein en licht en maakt het daardoor de ideale laptop om mee te nemen op reis. Ik ben al meer dan 6 jaar in het bezit van deze MacBook Air en heeft me nog nooit in de steek gelaten (afkloppen!).
Oppo phone
Ik stond altijd aan de Apple side, maar toen ik echt toe was aan een nieuwe telefoon met betere camera zocht ik naar een goedkoper alternatief. Ik kwam toen uit op de serie Oppo telefoons, ze staan vooral bekend om de goede camera’s. Ik koos voor de Oppo A72; handig is de dual sim mogelijkheid en de erg lange duur van de accu. Foto’s zijn prachtig maar een minpuntje is wel de stabilisatie bij video’s. Ook moest ik wel even wennen aan het Android systeem en het opslaan van foto’s en gegevens op de Google drive. Maar het overzetten was uiteindelijk heel eenvoudig en nu ben ik weer extra verzekerd van al mijn online verzamelingen in de cloud.
Google drive
Sinds mijn werk al Virtueel Assistent werk ik regelmatig met Google Drive. Hierin kun je namelijk gezamelijk aan een document werken, zonder het steeds te versturen. Ook slaat het alles automatisch op en kun je er vanaf ieder apparaat bij, ideaal dus!
Verder gebruik ik ook regelmatig Dropbox, voornamelijk oude backups heb ik hier opgeslagen.
Adobe pakket
Een must voor al mijn ontwerpen, maar ook voor het aanpassen van foto’s. Ik werk al jaren met Adobe CS5 een wat oudere versie, maar ik ben hier zo aan gewend dat een upgrade me het alleen maar lastiger maakt.
Canva
Een van mijn laatste ontdekkingen is Canva en het is fantastisch! Ben je namelijk niet bekend met Adobe en wil je visueel eenvoudig aanpassingen maken dan is dit het programma voor jou.
Je kunt er ook gelikte presentaties mee maken, hele website mee inrichten en je social media een make-over geven. Wat ook heel handig is; je kan gebruik maken van heel veel ‘stock-foto’s’ die je zonder zorgen kan gebruiken (geen claims!).
De gratis versie kun je heel goed mee uit de voeten en is ook te gebruiken als app op je telefoon. Via deze link kan je je aanmelden en krijgen we allebei extra features, jij blij, ik blij: Gratis Canva + extra features
WordPress en Webflow
WordPress is het meest gebruikt CSS programma om websites mee te maken. Je hebt hier veel vrijheid in en je kan ook gemakkelijk gebruik maken van diverse thema’s. Ik werk hier al heel lang mee en ken zo langzamerhand de meeste ins en outs. Prettig is ook dat eigenlijk iedere opdrachtgever zijn website hiermee heeft gemaakt en je dus zo gemakkelijk je dienst kan verlenen.
Webflow is een CSS die ik steeds vaker voorbij zie komen. De meeste ‘one-page’ websites zijn hier mee gemaakt en je kunt hier visueel hele gave designs mee maken. Als je al een beetje onderlegd bent met WordPress kun je hier aardig snel mee uit de voeten, maar het werkt wel heel anders. Gelukkig hebben we altijd nog YouTube, waar je alles kunt opzoeken!
Ik maakte deze website in Webflow (binnenkort live) en mijn blog in WordPress.
Zoom
Ik kan niet zonder Zoom en al helemaal niet meer in deze tijd. Toch zijn er ook andere mogelijkheden om gemakkelijk te communiceren zoals Whereby en tegenwoordig kun je ook videobellen op je laptop met Whatsapp. Zoom maakt het voornamelijk makkelijk dat je je scherm ook kunt delen en zo kan laten zien waaraan je gewerkt hebt.
Mailchimp
Mailchimp is een mailing programma waar veel ondernemingen mee werken. Voor het versturen van nieuwsbrieven of ander terugkerende informatie naar klanten. Sommigen werken ook met diverse andere aanbieders zoals Mailblue of ActiveCampaign.
Planoly en Hootsuite
Voor het inplannen van alle social media gebruik ik veel de Facebook Bussiness Suite, maar ook Planoly voor instagram en Hootsuite voor Linked-in en twitter. Het ligt er voornamelijk aan waar de opdrachtgever mee werkt, maar meestal is het een combinatie van deze apps/programma’s.
Notion
Dit is mijn allerlaatste ontdekking en het is echt een Life Saver! Ik mag graag alles documenteren en plannen, mijn hoofd loopt vaak over van ideeën. Ik had alleen nog niet het juiste systeem gevonden om hier productief mee om te gaan. Alles staat overal en mijn bureaublad staat vol met printscreens. Evernote gebruikte ik veel, maar liep toch tegen wat beperkingen aan.
Halleluja ik werd hier getipt om Notion te gaan gebruiken en het werkt fantastisch. Je kan hier letterlijk je hele brein digitaal ordenen. Er is ontzettend veel mogelijk, werkt heel simpel en het is visueel aantrekkelijk (daar houd ik dan weer van).
Je moet het gewoon echt even gaan checken hier >
Welke programma’s gebruik jij veel? Wellicht heb je nog een tip, laat het me weten!
Comments