Goede voornemens laten slagen! zo doe je dat

Ieder jaar hetzelfde liedje; Je start vol zelfvertrouwen met je goede voornemens en na een poosje verzaak je het hele lijstje. Maar start dit jaar nog met de ‘Miracle Morning’ en ik verzeker je succes.

Ik houd van slapen en werk liever een avondje door dan dat ik vroeg mijn nest uit moet. Of… kan ik deze zin in de verleden tijd zetten? Want mijn wekkertje gaat nu al een maand lang iedere ochtend (oke alleen de zondag na een feestje niet, en ja die heb je hier in Sint Maarten) rond 6.00 uur! Dit alles naar aanleiding van het boek ‘The Miracle Morning’ van Hal Elrod.

Waarom dit boek?

Scrollend door ‘aanbevolen boeken’ op mijn e-book trok deze al snel de aandacht. De subtitel van ‘The Miracle Morning’ is; ‘6 gewoontes om je leven succesvoller te maken voor 8.00uur’. Ik begon de reviews te lezen en die waren uitermate veelbelovend. Eigenlijk te mooi om waard te zijn, maar toch ging ik het boek lezen, want;

  1. Ik was dat uitslapen wel eens zat, voelde me er namelijk niet fitter door.
  2. Een nog succesvoller leven is mooi meegenomen als je dan toch vroeg je bed uit gaat.
miracle morning

Wat is een miracle morning?

De schrijver van het boek heeft een bizar verleden dat is begonnen bij een heftig ongeluk waardoor hij te horen kreeg nooit meer te kunnen lopen. Zwaar depressief is geweest en meerdere malen failliet geraakt.  Hij weerstond echter de logica van de artsen en werd een toppresteerder binnen zijn bedrijf, een ultramarathonloper, een bestsellerauteur, hiphopartiest, echtgenoot, vader en internationaal gastspreker. Super human? Nee hij bedacht dus de SAVERS voor zijn ochtendroutine die hem hielpen productiever en positiever te zijn.

Dit zijn dus 6 gewoontes om je ochtendroutine in te vullen, in zijn boek legt hij ze stap voor stap uit. Het mooie is echter dat je ze ook helemaal eigen kunt maken en je ze dus niet precies zoals voorgeschreven hoeft te doen. Het gaat er in de essentie om dat je tijd voor jezelf neemt. En ja dat doe je ook als je nog een uurtje op de bank gaat tukken, maar ik bedoel dan echt in jezelf gaat investeren op persoonlijke ontwikkeling.

Hoe ziet mijn ochtendroutine eruit

Ik zet mijn wekker een uur eerder dan dat ik normaal mijn bed uit zou gaan. Ik breng mijn man altijd naar zijn werk om half 8, we willen wel samen ontbijten dus om 7 uur wil ik klaar zijn met mijn routine. 6.00 uur gaat dus de wekker!

Ik heb met mezelf de afspraak gemaakt niet te snoozen maar ik mag minstens 5 minuten de tijd nemen om mijn bed uit te komen. Dan ga ik tandenpoetsen en drink een glas water om mijn vocht weer op peil te krijgen. Het liefst met citroen of apelcider azijn doe ik dit, word ik lekker wakker van en het schijnt gezond te zijn.

Beweging, meditatie, affirmaties, visualiseren en leren

Dan begin ik het liefst gelijk aan mijn yoga oefeningen, maar dit kan iedere vorm van beweging zijn die je leuk vindt. Pilates of gewoon stetching bijvoorbeeld. Je hoeft lekker nergens aan te denken en haalt je lichaam uit die slome modus. Het heeft ook onwijs veel voordelen om dit te doen voordat je gaat ontbijten. Ik doe meestal yoga oefeningen van minimaal 15 minuten tot max 30 minuten en maak gebruik van de app van Deliciously Ella.

Na de workout neem ik nog een glas water, en zoek ik een lekker plekje op de bank en start mijn meditatie sessie. Zelf vind ik dit nog een lastig onderdeel en is 10 minuten echt mijn max. Maar het gaat me steeds beter af en zie er ook steeds meer de voordelen van in. Ik gebruik hier ook nog wel een app of zoek een fijne playlist op spotify, zonder begeleiding raak ik te veel afgeleid.

Ik ben dan helemaal zen en ondertussen een goed half uur verder, pak dan mijn ‘doelen boekje’ erbij en lees hardop mijn affirmatie. Dit is in het begin super vreemd! Maar na een poosje went het en je start je dag echt een stuk positiever en leert je mindset te trainen. Eens in de zoveel tijd pas ik mijn affirmaties ook aan op basis van mijn doelen of soms pik ik ergens een mooie quote op en verwerk die in mijn affirmaties. Een voorbeeld van een van mijn affirmaties voor wat inspiratie: ‘Ik maak vandaag de beste dag van mijn leven, want er is geen reden om dat niet te doen!’

Ik begin dan met het maken van ons ontbijt en luister ondertussen mijn favoriete podcast. Je kunt ook een stukje gaan lezen, maar om er dan maar gelijk een productieve ochtend van te maken vind ik dit een geniale uitkomst! Al luister je iedere ochtend maar 10 minuten in een week heb je ontzettend veel informatie verzameld.

Om de morning compleet te maken zou je volgens Hal Elrod ook een stukje moeten gaan schrijven in je dagboek. Dit onderdeel heb ik een poosje geprobeerd, maar was niet aan mezelf besteed. Ik zie mijn blog al als een vorm van ‘dagboek’ en om dit nogmaals in de ochtend te herhalen voelde onnodig.

Werkt het ook echt?

Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt bereiken met je ochtendroutine om daadwerkelijk te weten of het echt werkt. Mijn voornaamste doel was eigenlijk: makkelijker/vroeger mijn bed uit kunnen komen. Ik kan zeker stellen dat dit ook daadwerkelijk gelukt is en ik zie er ook de voordelen van in. Dat maakt het ook dat ik vroeger mijn bed uit kom! Ik weet dat ik niet meer slaap nodig ben om me fitter te voelen, maar ik mijn ochtendroutine moet uitvoeren. Ik sta dan ook met veel meer plezier op.

Daarnaast heb ik s’ochtends veel meer rust gekregen en ben ik niet meer zo tegen de klok aan het werken. Mijn to-do list is sneller afgewerkt en ik kan meer tijd nemen om rustig te lunchen.

In een maand tijd heb ik tevens zo veel meer inzichten gekregen en al zoveel doelen mogen afstrepen;

  1. Zeilcursus behaald en eerste zeilwedstrijd gevaren op open zee
  2. Mijn eerste belleggingsrekening geopend (door podcast luisteren jongbeleggen)
  3. Salsa geleerd
  4. 1,5 kilo kwijtgeraakt (crossfitten en eetdagboek bij gehouden)
  5. Voor het eerst vrijwilligerswerk gedaan (sxm paws)
  6. Surfen op een hardboard (na 3 lessen)
  7. Mijn instagram foto’s zijn gedeeld op travelpagina’s (door cursus fotografie instagram)
  8. 1e grote opdracht binnen gehaald als VA (maken van complete website)
  9. Leren van een influencer (Vrije Meid)
  10. Mijn eerste gastblog mogen schrijven!

Met het schrijven van dit lijstje schrik ik eigenlijk van wat ik in slechts 1 maand tijd allemaal al bereikt heb! Natuurlijk draagt het reizen daar aan bij, maar mijn ochtendroutine zal zeker een nieuw onderdeel van mijn dag blijven. Mijn goede voornemens voor 2021 zijn een eitje!

Weer een stukje dichter bij een ‘worry less life’.

About the author

Ik ben Jesmin, maker van deze blog. Ik deel hier graag mijn 'morgen zonder zorgen'. Hoe je kunt werken, reizen en wat meer van het leven kunt genieten, zonder (financiƫle) zorgen voor later.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Bij gebruik van deze site, accepteer je het gebruik hiervan.  

Share on Social Media