Waarom de meeste ondernemers het niet maken? Lessen uit E-myth.

e-myth
e-boek lezen op het strand

Het boek de E-myth van Michael Gerber is wereldwijd al meer dan 3 miljoen keer verkocht. Deze lessen als ondernemer heb ik geleerd.

Ik had het al meerdere malen voorbij zien komen als must-read voor ondernemers. De titel bracht me een beetje in verwarring en had het aangezien als ‘internet mythe’ in plaats van de E van entrepreneur, ondernemer. Ook sprak de layout me niet echt aan.

Toch zag ik het meermaals als aanrader van diverse ondernemers die al ver in het vak gevorderd zijn en had het dan eindelijk aan mijn e-book verzameling toegevoegd.

Waarom de meeste kleine ondernemers het niet redden.

De ondertitel van het boek, en het is waar. Want maar liefst 60% van de ondernemers stopt na 5 jaar (voor coronacrisis). Zelf kreeg ik de zogenaamde 7-years itch, maar herken toch veel uit het boek dat mijn groei heeft doen stagneren. Wat veelal met mindset te maken heeft ipv werkelijke business skills.

De belangrijkste lessen op een rij

Ik zet de belangrijkste lessen voor je op een rij, want het is een best langdradig boek. En hij is alleen verkrijgbaar in het Engels, wat het er ook niet makkelijker op maakt.

  1. Je moet als ondernemer 3 petten dragen
    – de vakman; Hij/zij vindt dat als iets goed gedaan moet worden, je het zelf moet doen.
    – de dromer; Hij/zij kijkt naar de toekomst is creatief en ziet overal mogelijkheden.
    – de manager; Hij/zij zoekt orde en is heel pragmatisch, plant tot in de details.
  2. Je moet niet in je bedrijf werken, maar aan je bedrijf
    Je zult tijd moeten maken om aan de groei strategie van je onderneming te blijven werken. In plaats van de hele tijd in je onderneming te staan en je klanten te bedienen.
  3. Bouw op systemen niet op individuen
    Werk aan een basis in plaats van het uit handen geven aan je werknemers. Stel je onderneming voor als een franchise, waarin iedere handeling eenvoudig kan worden overgenomen door een ander. En je de controle in de hand houdt.
  4. Creëer een merk
    Focus op het hele plaatje ipv slechts je product of dienst. Je kan ergens heerlijk eten, maar als de bediening onvriendelijk was staat dat je het meeste bij.
  5. Wees authentiek
    Je kan inspiratie opdoen door naar anderen te kijken, maar blijf wel bij jezelf.
  6. Groei reikt tot je comfortzone
    Hier zit vaak de bottleneck; je kan aan zoveel je aan kunt en blijft hetzelfde doen of stapt buiten je comfortzone en ziet de mogelijkheid om te groeien.
e-myth
In de krant

Een paar prachtige quotes

“The difference between a warrior and an ordinary man is that a warrior sees everything as a challenge, while an ordinary man sees everything as either a blessing or a curse.”

Innovation is the mechanism through which your business identifies itself in the mind of your customer and establishes its individuality.

Wat heb ik geleerd

Dat de volgende vragen heel belangrijk zijn VOOR het opzetten van je eigen bedrijf.

  • Hoe kan mijn bedrijf werken, maar ook zonder mij?
  • Hoe gaan mijn werknemers werken, zonder mij constante bemoeienis?
  • Hoe organiseer ik een bedrijf zodat het zich kan vermenigvuldigen?
  • Hoe kan ik een bedrijf runnen zonder er zelf te werken?
  • Hoe kan ik het werk doen dat ik leuk vind ipv het werk dat ik moet doen?

Uitbesteden

Het inhuren van een Virtueel Assistent kan bijvoorbeeld een hele goede investering voor je bedrijf zijn. Je kan je weer focussen op de taken die ECHT belangrijk zijn, ervaart meer rust en wordt weer het (blije) gezicht van je onderneming.

Ik ben benieuwd of je het boek gaat lezen en welke lessen jij er uit haalt, laat je me het weten?

👉 Volg Jes Worry Less eens op Instagram of Facebook
👉 Lees hier wat ik voor jou kan doen!
👉 Minder stress met Jes
👉 Download hier je Paradise Screensaver voor een beter uitzicht

About the author

Ik ben Jesmin, maker van deze blog. Ik deel hier graag mijn 'morgen zonder zorgen'. Hoe je kunt werken, reizen en wat meer van het leven kunt genieten, zonder (financiële) zorgen voor later.

Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt cookies. Bij gebruik van deze site, accepteer je het gebruik hiervan.  

Share on Social Media